Robotyka w szkole podstawowej – jaki ma wpływ na rozwój dziecka?

mainphoto

Robotyka dla dzieci łączy w sobie różne dziedziny, a najmłodsi poznają je i mimowolnie uczą przez dobrą zabawę. Zajęcia z robotyki polegają na budowaniu, konstruowaniu i programowaniu robotów, dzięki czemu dzieci widzą efekty swoich działań. Robotyka w szkole podstawowej ułatwia przejście przez kolejne etapy edukacji, wzmaga ciekawość do otaczającego świata i mocno angażuje. Dlaczego jeszcze warto zapisać dziecko na zajęcia z robotyki?

Czym jest robotyka dla dzieci?

Robotyka dla dzieci łączy kilka dziedzin: programowanie, konstruowanie, sensorykę, automatykę, informatykę i mechanikę. Dziecko ma za zadanie skonstruować prostego robota, a potem za pomocą algorytmów, zaprogramować go tak, aby wykonywał określone czynności. Najmłodsi uczą się, jak skonstruować robota oraz w jaki sposób wprawić go w ruch. To przede wszystkim kreatywna zabawa, która uczy logicznego myślenia, a ponadto pokazuje zależności między poszczególnymi działaniami. Robotyka jest bardziej techniczna, ale dzieci podczas zajęć nie odczuwają tego rozróżnienia, gdyż robotyka uczy dzieci przez dobrą zabawę. Podczas zajęć nie ma poczucia, że są to lekcje, na których trzeba się mocno skupić. Każdy ruch wykonuje się wspólnie wraz z nauczycielem prowadzącym zajęcia, a także z osobami z grupy, dlatego robotyka w szkole podstawowej jest świetną zabawą, a do tego uczy umiejętności pracy w grupie. Do zajęć z robotyki używa się specjalnego rodzaju klocków i robotów (np. programowanie Lego Mindstorms), które najpierw się buduje, a potem programuje, by chodziły i wydawały dźwięki. Na zajęcia z robotyki dziecko można już zapisać od 5 roku życia.

Programowanie robotów – zalety

Warsztaty z robotyki dla dzieci to przede wszystkim sposób na kreatywne spędzenia czasu oraz na naukę przez zabawę. Robotyka rozwija prawą i lewą półkulę mózgu, przekazuje wiedzę na temat technologii oraz zasad ich działania. Najmłodsi uczą się w atrakcyjny sposób – przede wszystkim przez konstruowanie z klocków. Zajęcia te będą odpowiednie zwłaszcza dla dzieci, które szczególnie lubią tworzyć z klocków, a dzięki robotyce swoje konstrukcje będą mogli wprawić w ruch. Robotyka w szkole podstawowej stała się bardzo popularna, gdyż wpływa na ogólny rozwój umysłowy najmłodszych, a przy tym jest interesującym i angażującym sposobem na spędzenie czasu. Robotykę popularyzuje się przede wszystkim w szkołach podstawowych, gdyż w wyższych poziomach robotyki ważna jest znajomość zasad matematycznych. Nauka odbywa się przez zabawę, dzięki czemu dzieci się nie nudzą i w trakcie trwania zajęć pochłonięte są zadaniami. Podczas tej kreatywnej zabawy nabywają nowe kompetencje i umiejętności – nie odczuwając, że pozyskują ścisłą wiedzę.

Ponadto zajęcia z robotyki dla dzieci mają inne zalety:

  • uczą logicznego, kreatywnego i przestrzennego myślenia,
  • pogłębia umiejętności manualne,
  • rozwijają umiejętności matematyczne i fizyczne,
  • uczą programowania maszyn,
  • ćwiczą pamięć, jest to gimnastyka dla mózgu,
  • angażują i wzbudzają zainteresowania,
  • pokazują związek przyczynowo-skutkowy,
  • uczą cierpliwości i konsekwentnego dążenia do celu,
  • uczą pracy w grupie,
  • pogłębiają umiejętności strategicznego i analitycznego myślenia,
  • rozwijają i edukują,
  • uczą wyciągania wniosków z podejmowanych działań, nauka przez doświadczanie,
  • pozwalają zrozumieć działanie technologii,
  • wzbudzają zainteresowanie światem.

Dzieci podczas zajęć uczą się matematyki, analityki, logiki, elektroniki i mechaniki, informatyki, programowania w różnych językach. Dlatego też robotyka dla dzieci to świetne zajęcie pozalekcyjne dla różnych grup wiekowych.

Dla kogo są zajęcia z robotyki?

Robotyka dla dzieci prowadzona jest zazwyczaj w różnych grupach wiekowych: dla najmłodszych dzieci (od 5 do 7 lat) i dla dzieci ze szkół podstawowych od 7 do 10 lat i od 10 do 13 lat. Zwiększa się poziom trudności i analitycznych zagadnień, które trzeba wdrożyć. Najmłodsze dzieci uczą się na prostych robotach (np. Lego Wedo), które programują metodą graficzną (VPL). Starsze dzieci wdrażają już pojęcia matematyczne, analityczne, mechaniczne i techniczne.

Robotyka dla dzieci – jak wyglądają zajęcia?

Najlepsze są zajęcia z robotyki, które odbywają się w grupach, a to dlatego, że na wielu etapach budowania i programowania robota niezbędna jest współpraca. Współpracują w zespołach minimum dwuosobowych, a do swojej dyspozycji mają zestaw klocków, komputer i wsparcie merytoryczne prowadzącego. Roboty wyposażone są w czujniki elektromechaniczne, które połączone są z komputerem. To dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu będą mogły one wykonać określone ruchy. Podczas zajęć dziecko uczy się, iż komputer oraz roboty są narzędziami, którymi można sterować. Dzięki temu poznają zagadnienia informatyczne i cybernetyczne, przez co oswaja się z technologią oraz uczy się wykorzystywać ją do swoich potrzeb. W Go4Robot chcemy pokazać dzieciom, ale i dorosłym, że robotyka jest zajęciem rozwijającym i efektywniejszym niż nauka bez praktyki. Dlatego organizujemy pokazy w szkołach podstawowych, aby zainteresować dzieci informatyką i programowaniem robotów. Robotyka w szkole podstawowej powinna być istotnym elementem edukacji, który pokazuje związek przyczynowo skutkowy i uczy przez praktykę.

Robotyka z Lego Mindstorms®

Na zajęciach z robotyki dzieci najczęściej mają do dyspozycji zestawy klocków Lego Mindstorms®. Pozwalają one rozwijać umiejętności manualne i konstruktorskie. Ten typ klocków umożliwia ogromną ilość kombinacji, dlatego każde z dzieci uczęszczające na zajęcia, może stworzyć swojego oryginalnego robota. Ponadto Lego to także programowanie dla dzieci, gdyż gotową już konstrukcję należy tak zaprogramować, aby wykonywała określone komendy. Robotyka w szkole podstawowej to odpowiedni czas, na zainteresowanie najmłodszych technologią. Najlepiej taki entuzjazm budować używając do tego dobrze znanych im elementów zabawy i kreatywności, takich jak Lego Mindstorms®, dzięki którym dzieci mogą stać się twórcami. Robotyka jest zajęciem interdyscyplinarnym, łączącym w sobie wiele dziedzin, dzięki czemu dziecko uczy się różnych zagadnień. Warto wprowadzać robotykę w szkole podstawowej, bo to dobry sposób na edukację najmłodszych, którzy mogą przez praktykę poznawać zagadnienia z zakresu technologii, informatyki i mechaniki. Ponadto robotyka uczy logicznego i kreatywnego myślenia, a te umiejętności będą przydatne na każdym etapie życia oraz edukacji. Zajęcia z robotyki uczą cierpliwości oraz wytrwałości, a przy tym są mocno angażujące. To dobry i sprawdzony sposób na nudę, który niesie za sobą walory edukacyjne.