Roboty interaktywne dla dzieci – dlaczego warto?

Podczas gdy wielu rodziców głowi się nad tym, jak zapewnić dziecku zajęcie i rozrywkę, które oderwałyby je od komputera i smartfona, okazuje się, że najciemniej pod latarnią. To właśnie nowoczesne technologie i urządzenia mogą być dla najmłodszych sposobem na zabawę, rozwijanie kreatywności i wielu innych kompetencji. Trzeba jednak wybrać coś nieszablonowego, coś, co oderwie najmłodszych od Fify i TicToca.

W tym celu animatorzy z GO4Robot otworzyli edukacyjną strefę technologii w Galerii Malta. Strefa wychodzi naprzeciw nowej dekadzie i technologii, od której nie uciekniemy.

Umiejętności przydatne na gruncie nowoczesnych technologii, a także świetną rozrywkę można jednak zapewnić najmłodszym także w domu. Sposobem na to są roboty edukacyjne dla dzieci.

Po co właściwie powstają roboty programowalne dla dzieci?

Są trzy główne powody, dla których dbanie o rozwój umiejętności związanych z robotyką i programowaniem, które są nieodłącznym elementem zabawy z robotami interaktywnymi dla dzieci, jest słusznym wyborem.

Po pierwsze przygotowuje dziecko do sprawnego funkcjonowania w otaczającej je rzeczywistości – czyli m.in. życia zawodowego, gospodarczego i społecznego. Doskonale wiadomo, że ostatnie dziesięciolecia zostały zdominowane przez ewolucję (i rewolucję) informatyczną. Warto więc dać pociechom możliwość wdrożenia się w ramy czekającej na nie rzeczywistości zawodowej, naukowej i gospodarczej już od najmłodszych lat – unikając oczywiście naciskania na konkretną formę spędzania czasu wbrew im samym.

Po drugie robot programowalny dla dzieci i związane z nim przyswajanie podstaw programowania rozwija szereg kompetencji przydatnych na kolejnych etapach edukacji i w całym życiu, m.in. rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów przy pomocy abstrakcyjnego, ale logicznego myślenia czy planowania działań – budując algorytmy podczas zabawy z robotem dziecko chce otrzymać rozwiązanie poprawne i efektywne, które charakteryzuje się skończoną liczbą kroków i określonym czasem.

Po trzecie do programowania zawsze służy pewien język, by „porozumiewać się” z komputerem, a jak wiadomo, uczenie się języków to jedna z rzeczy, które dzieciom wychodzą najlepiej.

Programowanie tylko dla chłopców – MIT. Dziewczyny też programują!

W 2019 roku kobiety stanowiły aż 36% studentów polskich politechnik. Ponadto wzrósł procentowy udział studentek na kierunkach informatycznych, które należą do grupy tzw. kierunków nowo technologicznych, które mają szczególnie istotne znaczenie z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego. To potwierdza tezę, że programowanie jest dla każdego i może być rozwijanie nie w zależności od płci, lecz od indywidualnych zainteresowań i predyspozycji.

Fakt ten zdaje się dostrzegać Akademia Robotyki GO4Robot, która ma swoim koncie m.in. stworzenie projektu „Robotyka jest kobietą”. Inicjatywa miała na celu udowodnienie, że kobiety i dziewczynki też mogą, a nawet powinny uczyć się programowania. Tezę potwierdziły warsztaty w Concordia Design w Poznaniu na Dzień Kobiet, które pokazały, że specjaliści z GO4Robot mieli rację – w płci pięknej drzemie ogromna programistyczna siła!

Jaki robot dla dziecka? Podpowiadamy

O ile pozytywny wpływ na rozwój dziecka dzięki nauce programowania jest wartością uniwersalną, o tyle wybór odpowiedniego robota powinien zależeć od wieku pociechy. Nie należy bowiem stawiać przed nią zbyt zaawansowanych zadań, bo może to grozić zniechęceniem i odłożeniem zabawki w kąt. Dowiedz się, jakie rozwiązania proponuje Akademia Robotyki GO4Robot, której misją nie jest namawianie rodziców i dzieci do nauki programowania, ale naturalne zarażenie ich pasją i oswojenie z technologiami poprzez zabawę. Ponieważ kodowanie jest jedną z kluczowych kompetencji przyszłości, na rynku obecne są roboty nawet dla przedszkolaków. Poznaj nasze typy.

Makeblock mTiny – roboty edukacyjne dla dzieci od 4 lat wzwyż

  • Zestaw: do uroczego robota przypominającego pandę dołączony jest specjalny długopis-kontroler, interaktywne puzzle i mata, książeczka z przygodami pandy, kabel Micro USB, instrukcja i inne dodatki.
  • Kodowanie: dziecko może planować zadania dla mTiny, układając specjalne karty kodu. Następnie dotyka ich długopisem-kontrolerem, aby przekazać instrukcje robotowi i obserwuje jego ruchu.
  • Efekty specjalne: część puzzli jest interaktywna – robot po odczytaniu instrukcji zaczyna np. pociesznie tańczyć lub robić zabawne „miny”. Dołączono także efekty dźwiękowe.
  • Zabawa w grupie: tak – robot interaktywny dla dzieci mTiny posiada tryb zabawy wieloosobowej. Może więc być używany przez nauczycieli przedszkolnych lub klas 1-3.
  • Dodatkowe informacje: robot rozwija także kompetencje matematyczne i językowe, ponieważ dzieci przyswajają nowe angielskie słówka. Nie wymaga żadnego ekranu do zabawy.

Ozobot Bit 2.0 – robot programowalny dla dzieci od 5 lat wzwyż

  • Zestaw: oprócz białego robota dziecko otrzymuje zestaw dedykowanych mazaków, naklejek z kodami, przykładowych tras (tworzonych poprzez rysowanie), kartę kodów, instrukcję oraz kabel USB do ładowania.
  • Kodowanie: dzieci programują zadania w bardzo prosty sposób – rysując specjalnymi mazakami na kartce papieru lub tablecie kolorowe kody, tworzą instrukcje zadań dla inteligentnego robota. System bazuje na języku programowania Scratch.
  • Efekty specjalne: starsze dzieci (od 8 lat) mogą zakodować sposób poruszania się Ozobota i efekty świetlne za pomocą tabletu lub ekranu monitora – nie wymaga to podłączenia kablem, bo wszystko odbywa się przez aplikację OzoBlockly.pl. Tam też mali programiści mogę zobaczyć rezultaty swoich zabaw przetłumaczone na popularny język kodowania JavaScript.
  • Zabawa w grupie: robotem można bawić się w grupie, zwłaszcza w młodszym wieku, gdy zmagania z kodowaniem odbywają się jeszcze na papierze. Ozobot może być wykorzystany na lekcjach w szkole.
  • Dodatkowe informacje: Ozobot zdobył tytuł Zabawki Roku 2016 w Polsce oraz główne nagrody na targach zagranicznych. Oprócz modelu Bit 2.0 na rynku można znaleźć jeszcze bardziej zaawansowaną wersję urządzenia – Ozobot Evo, wzbogaconą o więcej funkcji.

Lego WeDo 2.0 – roboty interaktywne dla dzieci w szkole podstawowej

  • Zestaw: Lego WeDo 2.0 to m.in. 280 klocków, silnik, czujnik ruchu, tacka z przegródkami do przechowywania elementów oraz darmowe oprogramowanie i szczegółowa, a także inspirująca instrukcja budowy robotów.
  • Kodowanie: dzieci tworzą złożone modele z Lego, które są prototypem pracy prawdziwego programisty. Rozwiązują przy tym różne angażujące problemy z zakresu nauk ścisłych, podstaw inżynierii i programowania. Projekty mają różne poziomy trudności, dlatego robot zajmie pociechę na długi czas.
  • Efekty specjalne: konstrukcje tworzone z klocków LEGO® mogą się poruszać, jeździć, obracać i wykonywać wiele innych czynności, które koordynuje młody programista.
  • Zabawa w grupie: robot może być wykorzystany indywidualnie, jednak jego zastosowania w środowisku szkolnym zasługują na wyróżnienie. Uczniowie mogą dzielić się wynikami pracy i zdobytym doświadczeniem, dzięki czemu werbalizują zdobytą wiedzę, więc mogą lepiej ją zrozumieć i zapamiętać.
  • Dodatkowe informacje: pełne wykorzystanie potencjału WeDo to minimum 40 godzin zabawy i nauki. Kompatybilne systemy do pracy z robotem to: system iOS (od 8.2), Android (od 4.4.4), Windows 7 z SP1, Windows 8.1, Windows 10 lub Mac OS (od 10.10). Do działania potrzebny jest Bluetooth 4.0 oraz, w przypadku Windows 7, adapter BLED112. Ponadto WeDo 2.0 należy zasilić dwoma bateriami AA lub dedykowanym zestawowi akumulatorem 45302.

LEGO SPIKE™ Prime – roboty do składania dla dzieci od 9 lat wzwyż

  • Zestaw: oprócz aż 524 elementów LEGO Technic zawiera wygodny organizer na klocki i dodatkowe elementy (ramka ułatwiająca budowanie, płyta podstawy, kółka, klipsy do uporządkowania kabli). Ponadto dołączono Smart Hub z akumulatorem oraz trzy silniki, czujniki odległości, koloru i siły, a także konspekty lekcji dla nauczycieli.
  • Kodowanie: oparte na języku Scratch graficzne programowanie jest intuicyjne i angażuje dzieci i nastolatków poprzez zabawę. Uczy nie tylko samego budowania robotów, ale także rozwiązywania problemów o różnych stopniach złożoności oraz wyzwala kreatywność i krytyczne myślenie.
  • Efekty specjalne: uczniowie mogą samodzielnie radzić sobie z prostą w obsłudze elektroniką dzięki specjalnemu oprogramowaniu w polskiej wersji językowej na komputery i urządzenia mobilne.
  • Zabawa w grupie: LEGO SPIKE™ Prime jest przeznaczony do pracy indywidualnej lub w parach. Dostosowano go do lekcji informatyki w klasach 4-8 lub zabawy w domu.
  • Dodatkowe informacje: robot oparty jest o koncepcję STEAM (Nauka, Technologia, Inżynieria, Sztuka, Matematyka). Aplikacja SPIKE App współpracuje z systemami iOS, Chrome, Windows 10, Mac oraz Android.

Dbanie o rozwój dziecka w dziedzinie robotyki jest właściwym wyborem. Powołując się na ideę południowoafrykańskiego matematyka i informatyka – Seymoura Paperta, powinniśmy pozwolić dzieciom programować zamiast być programowanym i sterowanym przez media cyfrowe.

Masz pytania?

Być może odpowiedź znajdziesz w tej sekcji. A jeśli nie - zapraszamy do kontaktu!

Kiedy warto kupić dziecku pierwszego robota programowalnego?

Na rynku dostępne są roboty interaktywne dla dzieci przedszkolnych, dlatego nawet 4-latek może postawić pierwsze kroki w kodowaniu i tworzeniu algorytmów.

Jakiego robota dla dziecka warto wybrać?

Zależy to przede wszystkim od wieku pociechy. Najlepiej znaleźć model, który ma różne stopnie zaawansowania i oryginalne funkcje.

Jakie marki produkujące roboty interaktywne dla dzieci polecamy?

Na wyróżnienie zasługuje firma LEGO®, która wciąż udoskonala swoje roboty, a także Makeblock czy Ozobot.

Czy można przed zakupem przetestować robota?

Jak najbardziej – funkcjonalność edukacyjnych zabawek można sprawdzić po uprzednim umówieniu się z animatorem w Strefie technologii GO4Robot w Galerii Malta.

Gdzie można kupić roboty interaktywne dla dzieci?

Roboty można kupić zarówno stacjonarnie, jak i przez sklep internetowy GO4Robot. Firma zapewnia pomoc techniczną przed i po zakupie. Dodatkowo możemy zapakować robota na prezent.