Standardy ochrony małoletnich - GO4Robot Chojnice

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Go4robot Chojnice (dalej zwana jako „Placówka”) Z dnia15.10.2024

I. WSTĘP

Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników

Placówki i osoby współpracujące z Placówką (bez względu na podstawę

współpracy) działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek

formie. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników

Placówki i osoby współpracujące z Placówką i zawierają wytyczne dotyczące

postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra

dzieci.

II. PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i

opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw(Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) –

wskazaną ustawą znowelizowano ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o

przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z

2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), która po zmianie, czyli od 15 lutego 2024roku

będzie nosiła tytuł ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu

zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. To

właśnie w tej ustawie po tej dacie znajdziesz standardy ochrony małoletnich

(standardy ochrony dzieci).

III. DEFINICJE

1. Cyberprzemoc oznacza stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie,

zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i

narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe,

fora dyskusyjne w Internecie, portale społecznościowe i inne.

2. Krzywdzenie małoletniego oznacza popełnienie czynu zabronionego lub

czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownikaPlacówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest przemoc, przemoc fizyczna, przemoc emocjonalna,

wykorzystywanie seksualne.

3. Małoletnim (a także dzieckiem) jest każda osoba do ukończenia 18 roku

życia.

4. Osoba odpowiedzialna to osoba wyznaczona przez władze Placówki

sprawująca nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

w Placówce.

5. Pracownikiem Placówki jest osoba zatrudniona w Placówce lub

współpracująca z Placówką (bez względu na podstawę prawną takiej

współpracy, w tym także osoby świadczące swoje usługi okazjonalnie ze

względu na nieobecność jakiegokolwiek z Pracowników Placówki).

6. Przemoc – zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w

sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.

7. Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i

ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie

nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku

wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.

8. Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub

groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania,

siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.

9. Wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do

seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne

odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka,

współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np.

pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie,ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub

powtarzać się przez dłuższy czas.

10. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i

emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie

mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej,

bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

IV. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA

DZIECI

1. Pracownicy Placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwracają

uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich, w szczególności

siniaki, obtarcia, a także specyficzny sposób zachowania.

2. Każdy pracownik Placówki, który zauważy lub podejrzewa, że dziecko jest

krzywdzone zobowiązany jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić

pierwszej pomocy.

3. Wszyscy pracownicy Placówki i inne osoby, które w związku z

wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu

dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania

tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w

ramach działań interwencyjnych.

4. Pracownicy Placówki zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo

małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz

przepisami wewnętrznymi Placówki.

V. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY

MAŁOLETNIMI A PRACOWNIKAMI PLACÓWKI

Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i

praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi. Zasady bezpiecznych relacji sądostosowane do realiów funkcjonowania Placówki i dotyczą następujących

obszarów:

1. Bezpośredni kontakt z małoletnim oparty jest na poszanowaniu jego

intymności i godności.

Przykładowe formy takiego kontaktu, to:

a. kontakty w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,

b. interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie

fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia

dotyczących, konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych,

przytrzymanie, obezwładnienie),

c. działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe

związane z udzieleniem pierwszej pomocy),

d. zagrożenie lub panika spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar,

intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich

itp.).

2. Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie

zagrożenia lub noszące znamiona:

a. przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie,

kopanie, szarpanie),

b. erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające

spojrzenie),

c. seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).

3. Komunikacja werbalna z małoletnim powinna być pozbawiona akcentów

wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych. Komunikacja nie

powinna:

a. wzbudzać w małoletnim poczucie zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),

b. obniżać i niszczyć poczucie wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywneocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy,

negowanie uczuć),

c. upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie),

d. naruszać granic (niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość,

podteksty o charakterze erotycznym).

4. Pracowników Placówki obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość,

bezinteresowność i szacunek w traktowaniu oraz ocenie każdego

małoletniego bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.

Równe traktowanie oznacza, że niedozwolone jest:

a. wyłączne skupianie uwagi na wybranych małoletnich z jednoczesnym

ignorowaniem potrzeb innych,

b. nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich

pozostałych,

c. nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań, nieadekwatne do

możliwości i wieku,

d. zwalnianie z wykonywania obowiązków w nieuzasadnionych sytuacjach,

e. godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchię grupową,

f. przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych wychowanków

przez silniejszych.

5. Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza Placówką powinny być

ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych (np.

towarzyszenie w realizowanych poza Placówką ważnych dla małoletniego

wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane przez

Placówkę wyjazdowe formy, obozy, zawody itd.)

6. Transport, przemieszczanie się i warunki noclegowe:

a. organizacja transportu, noclegu poza Placówką powinna być uzasadniona

(np. wyjazd na zawody, obóz, inne formy treningu),b. opieka nad małoletnimi w sytuacjach wyjazdowych powinna być zgodna z

odpowiednimi przepisami,

c. przy organizacji noclegu zakwaterowania brane pod uwagę jest

pokrewieństwo, relacje i płeć małoletnich.

Rodzice i opiekunowie prawni małoletnich mają prawo do wszelkich informacji

na temat jego funkcjonowania na terenie Placówki, a także w trakcie innych

wydarzeń organizowanych przez Placówkę.

Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom lub

opiekunom prawnym.

VI. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI

PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA

INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNEGO

1. Zakres zadań w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że

małoletni jest krzywdzony

Osoba odpowiedzialna:

a. Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia

małoletniego.

b. Bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi.

c. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego

podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „ Niebieska Karta”

.

d. W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli

rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Placówką składa

wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję lub

prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.

e. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia

policję.

f. W sytuacji gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodzinyzawiadamia policję.

g. W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni a wcześniejsze metody

postępowania szkolnego okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.

h. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla małoletniego.

i. Zapewnia pomoc Pracownikom Placówki w realizacji ich zadań np. ułatwia

konsultacje trudnych spraw.

Pracownicy Placówki:

a. Przekazują osobie odpowiedzialnej informacje o tym, że podejrzewają

przemoc wobec małoletniego,

b. Uruchamiają procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza

„Niebieska Karta”

,

c. Udziela wsparcia małoletniemu oraz monitoruje jego sytuację, a także

pozostaje w kontakcie z rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego.

2. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia małoletniego w Placówce

przez rodzica lub członka rodziny innego małoletniego:

a. Osoba będąca świadkiem krzywdzenia małoletniego przez rodzica lub

dorosłego członka rodziny innego małoletniego zgłasza problem

Pracownikowi Placówki lub osobie odpowiedzialnej.

b. Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z wyżej wymienionymi

osobami na temat zdarzenia, poucza je i podaje możliwe sposoby rozwiązania

sytuacji.

c. O zaistniałym fakcie krzywdzenia małoletniego oraz o rozmowie

przeprowadzonej przez osobę odpowiedzialną z rodzicem lub członkiem

rodziny innego małoletniego, który dokonał krzywdzenia zostają powiadomieni

rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.

d. Krzywdzonemu małoletniemu zostaje udzielone wsparcie.

e. W przypadku, gdy sytuacja powtórzy się, osoba odpowiedzialnapowiadamia o tym fakcie policję.

3. Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez

innych małoletnich:

a. Bezpośrednia, natychmiastowa reakcja Pracowników Placówki na akty

agresji i przemocy, przerwanie agresji lub przemocy.

b. Rozmowa Pracownika Placówki z ofiarą i sprawcą przemocy, nakłonienie

sprawcy do zadośćuczynienia.

c. Jeżeli stan małoletniego wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia

osoba odpowiedzialna wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym

powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).

d. Jeżeli akty agresji i przemocy nie są incydentalne osoba odpowiedzialna

przeprowadza rozmowę z krzywdzonym małoletnim (gdzie, kiedy dochodzi do

zdarzeń, jaka jest ich częstotliwość itd.), rozmawiają ze sprawcą/sprawcami

oraz z ewentualnymi świadkami.

e. Osoba odpowiedzialna wzywa do Placówki rodziców/opiekunów prawnych

krzywdzonego małoletniego i sprawcy/sprawców (jeśli, wymaga tego sytuacja

po ustaleniu okoliczności zdarzenia).

f. Małoletniemu będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc

psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z jego potrzebami.

g. Z małoletnimi, którzy byli świadkami przemocy (jeśli wymaga tego sytuacja)

osoba odpowiedzialna bądź pracownik Placówki omawia przebieg zdarzenia

ukierunkowując rozmowę na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak

reagować na krzywdzenie i komu zgłaszać, gdy dochodzi do takiego

krzywdzenia.

h. W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, osoba

odpowiedzialna lub pracownik Placówki po rozpoznaniu sprawy informuje

rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego o możliwościzawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję.

4. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy:

a. Pracownik Placówki lub inna osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu

informuje o tym fakcie osobę odpowiedzialną, która to jest zobowiązana do:

(i) wyjaśnienia zdarzenia i ustalenia sprawcy ( jeśli jest to możliwe),

(ii) rozmowy z poszkodowanym małoletnim (zapewnienie wsparcia),

(iii) rozmowy ze sprawcą, ustalić okoliczności zajścia, zobowiązać

małoletniego do zaprzestania podobnych działań,

(iv) powiadomienia opiekunów poszkodowanego małoletniego o zdarzeniu,

(v) powiadomienia opiekunów sprawcy o zajściu, omówienia z nimi

zachowania dziecka.

b. W przypadku, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i jeśli małoletni jest

nadal krzywdzony osoba odpowiedzialna podejmuje stosowne działania

prawne.

c. W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany osoba

odpowiedzialna lub pracownik Placówki po rozpoznaniu sprawy informuje

rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego o możliwości

zawiadomienia policji.

5. Procedura postępowania wobec małoletniego, który zachowuje się

agresywnie w stosunku do innych lub siebie:

a. Jeśli stan zdrowia małoletniego/małoletnich wskazuje na zagrożenie

zdrowia lub życia pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna wzywa pomoc

medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów

prawnych, a w przypadku gdy zagrożenie życia lub zdrowia jest realne

pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna może wezwać pomoc medyczną z

pominięciem kontaktu z rodzicami lub opiekunami prawnymi, jednakże kontakt

z rodzicami/opiekunami prawnymi powinien nastąpić możliwie najszybciej pozawiadomieniu odpowiednich służb).

b. Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z poszkodowanym

małoletnim, sprawcą oraz ewentualnymi świadkami.

c. W razie potrzeby pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna wzywa do

Placówki rodziców (prawnych opiekunów) dziecka i poszkodowanego.

d. Wobec poszkodowanego małoletniego ustala się formy wsparcia

dostosowane do jego potrzeb i sytuacji.

e. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie współpracują z Placówką lub podjęte

działania są nieskuteczne, a akty agresji są częste osoba odpowiedzialna

powiadamia sąd/policję.

VII. PROCEDURA SKŁADANIA ZAWIADOMIENIA O PODEJRZENIU

POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ

ZAWIADOMIENIA ORGANÓW

W przypadku uzyskania informacji, że małoletni, jest ofiarą przemocy w

rodzinie, należy podjąć następujące kroki:

a. Pracownik Placówki powinien sporządzić notatkę służbową i przekazać

uzyskaną informację osobie odpowiedzialnej.

b. Osoba odpowiedzialna powinna przeprowadzić rozmowę z małoletnim w

celu potwierdzenia faktu krzywdzenia, poinformować go o tym, jakie działania

jest zobowiązany podjąć i upewnić się, że dziecko będzie w dotychczasowym

miejscu zamieszkania bezpieczne na czas prowadzonych działań.

c. Osoba odpowiedzialna bądź pracownik Placówki powinien zawiadomić

policję bądź sąd opiekuńczy.

VIII. ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH

RODZICOM/OPIEKUNOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA I

STOSOWANIA1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane pracownikom Placówki,

małoletnim i ich opiekunom na żądanie.

2. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej Placówki

3. Każdy pracownik Placówki ma obowiązek zapoznać się z standardami po

zawarciu umowy z Placówką.

4. Zapoznanie się z standardami pracownicy Placówki potwierdzają składając

pisemne oświadczenie.

5. Wraz z pełną wersją standardów ochrony małoletnich można uzyskać

dostęp do wersji skróconej – przeznaczonej dla osób małoletnich.

IX. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY

MAŁOLETNIMI

Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem,

przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich.

Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w

jakiejkolwiek formie.

X. PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI

SZKODLIWYMI W INTERNECIE

W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika

Placówki ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach

bezpiecznego korzystania z Internetu.

XI. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO

UJAWNIENIU KRZYWDZENIA

1. Zdobycie wiedzy o krzywdzeniu dziecka.

2. Prezentowanie odpowiedzialnej postawy za małoletnich i gotowość do

reagowania w sytuacji zagrożenia ich dobra.

3. W przypadku dostrzeżenia sygnałów przez Placówkę należy je

zweryfikować, zbierając informacje pochodzące od innych pracownikówPlacówki bądź innych małoletnich (jednakże należy to uczynić w sposób

adekwatny do sytuacji).

4. Zadania Placówki w pomocy dziecku krzywdzonemu:

(i) W celu zweryfikowania podejrzeń, że dziecko jest krzywdzone, należy

przeprowadzić rozmowy z osobami z jego otoczenia: rodzicami, rodzeństwem

i nauczycielami rodzeństwa,

(ii) Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości

wsparcia dla dziecka.

(iii) Procedury postępowania zostały opisane powyżej,

(iv) Podjęcie współpracy z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia

dziecka i rozwiązywania jego problemów.

(v) W uzasadnionych przypadkach podjęcie działań prawnych (zawiadomienie

sądu rodzinnego, policji lub prokuratury).

XII. MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW

1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji standardów ochrony

małoletnich jest Mateusz Francik

2. Z osobą odpowiedzialną można kontaktować się poprzez: maila:

mateusz.francik@gmail.com

3. Osoba odpowiedzialna odbiera zgłoszenia dotyczące problemów

związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci; reaguje na te zgłoszenia,

konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami; w uzasadnionych

przypadkach może zgłaszać sprawy odpowiednim służbom (MOPS, GOPS,

policja, sąd rodzinny, prokuratura).

4. Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana do weryfikacji postanowień

niniejszych standardów ochrony małoletnich co najmniej raz na dwa lata, a w

przypadku stwierdzenia uchybień do ich aktualizacji i ponownego

przeszkolenia Pracowników Placówki.XIII. PRZEPISY KOŃCOWE

Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.