Jak zacząć programować?

Wciąż rozwijające się czasy zaowocowały nowymi trendami w szkolnictwie i w ogólnoświatowej edukacji. Od lat szkoły starają się kłaść coraz większy nacisk na rozwój kreatywności, umiejętności logicznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. Te wszystkie cechy sprawiają, że uczniowie zdecydowanie łatwiej i szybciej potrafią przystosować się do nowego środowiska, a przy okazji zaakceptować zmieniający się świat.


Jakie są korzyści z nauki programowania?


O korzyściach, które płyną z nauki tej dziedziny, mówiliśmy już wiele. Nasze pociechy uczą się kreatywności, logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i staje się narzędziem w ich rękach, które w życiu dorosłym może okazać się im niezbędne, a na pewno bardzo przydatne. Pojawia się wobec tego bardzo ważne pytanie, a mianowicie – jak zacząć przygodę z programowaniem? To proste!


Czym jest programowanie i dlaczego powinniśmy się go uczyć?


Kodowanie to pewnego rodzaju język, którym posługujemy się w komunikacji z cyfrowymi urządzeniami. Używamy do tego różnego rodzaju reguł, kodów, schematów. Programowanie dla dzieci w pierwszej chwili może wydawać się dość skomplikowane, dlatego na sam początek polecamy rozpocząć naukę offline – czyli bez komputera, smartfonu czy tabletu.


Od czego zacząć przygodę z programowaniem?


Jeżeli chodzi o podstawy programowania dla dzieci, dobrym startem będzie zabawa w szyfrowanie, czyli zastępowanie określonego hasła innym ciągiem znaków według ustalonej przez was zasady. Można je dowolnie wymyślać, np. zastąpić litery obrazkami. Innym ciekawym rozwiązaniem będzie gra z użyciem markerów i materiałów. W pierwszych krokach nauki programowania wystarczą także zwykłe tekturowe strzałki i duża płachta papieru z narysowanymi polami. Bez problemu zrobisz je ze swoim dzieckiem samodzielnie, mając do dyspozycji marker, trochę papieru i dowolną figurkę czy zabawkowy pojazd. I oczywiście czas. Naukę kodowania dla dzieci w trybie offline można też wzbogacać o bardziej skomplikowane komendy, jak np. warunki („jeśli napotkasz przeszkodę, przeskocz 1 pole”) czy pętle nakazujące powtórzenie zadanych czynności.


I co dalej?


Z takim przygotowaniem możemy pomyśleć o kolejnych krokach – a mianowicie o zajęciach z robotyki oraz programowania, a także przeniesienia nauki na różne platformy cyfrowe poprzez instalację programów i aplikacji. Powodzenia!