Trochę łatwiejsze
Większe wyzwanie
Czy robotyka jest ważna? Warsztaty z programowania, to nie tylko budowanie z klocków. Pod naszym okiem, dzieci rozwijają się na wielu płaszczyznach. Warsztaty z programowania z użyciem robota LEGO, rozwijają poszczególne kompetencje
Inaczej myślenie komputacyjne. Jest to proces znajdowania rozwiązań problemów z różnych dziedzin przy świadomym wykorzystaniu metod i narzędzi informatycznych. Cały ten proces tworzą cztery składowe: (1) rozłożenie problemu na części, (2) analiza problemu - rozpoznanie prawidłowości, (3) eliminowanie elementów nieistotnych (oszczędzanie zasobów poznawczych), (4) stworzenie algorytmu w oparciu o dostępne informacje - rozwiązanie problemu
Inaczej nazywa szeregowaniem systematycznym. Jest to dominujący sposób rozwiązywania zadań, które wymagają od dziecka grupowania elementów według uporządkowanych różnic pomiędzy nimi. Rozwój tej umiejętności następuje kiedy dziecko posiada zdolność do wyobrażania sobie czynności przy użyciu symboli.
Kompetencje matematyczne zaczynają kształtować się najsilniej w 8-9 lat. Matematyzacja życia codziennego przejawia się przede wszystkim poprzez umiejętność klasyfikowania przedmiotów w zbiory, czy też stosowanie schematów dotyczących kolejności wykonywania działań. Równolegle z tą kompetencją rozwija się pamięć logiczna oraz procesy myślowe takie jak uogólnianie i systematyzowanie.
Trwałość pamięci to jedna z jej najważniejszych cech, która pozwala na tworzenie śladów pamięciowych i przechowywanie ich. Dzieci zaczynają stosować coraz bardziej złożone strategie pamięci, co sprawia, że ich pamięć zaczyna przekształcać się w logiczną (jej przejawem jest na przykład uczenie się przez powtarzanie i odtwarzanie materiału).
Są to kolejne etapy wzrostu emocji w poszczególnych stadiach wieku, które sprawiają, że przystosowania wewnętrzne i społeczne przechodzą na coraz wyższe poziomy. Rozwój emocjonalny ma szczególny wpływ na wykształcenie się cech przystosowawczych do życia społecznego i jest nieodzownym elementem rozwoju człowieka.
Lekcja 1 - Na krawędzi
Pierwsze zajęcia to przede wszystkim burza mózgów wokół tematu robotyki - dzieci dowiadują się czym jest robot (jakie ma cechy i elementy), a także co to jest robotyka i programowanie. Robot, którego zbudują dzieci będzie miał za zadanie przejechać odcinek od jednego końca stołu do drugiego końca stołu. Element wolnego budowania jest wyzwaniem dla dzieci - mają one dobudować do robota “chwytak”, który nie pozwoli mu wypaść poza krawędź stolika. Podczas programowania dzieci zapoznają się z samą aplikacją i poznają pierwszy bloczek funkcyjny, który porusza silnikami. Celem zajęć jest oswojenie się dzieci z zestawami, a także poszerzenie wiedzy ogólnej z zakresu tematu robotyki i programowania.
Lekcja 2 - Picasso
Drugie zajęcia przeniosą dzieci do pracowni sławnego malarza Pablo Picasso, który potrzebuje pomocy w przywróceniu weny. Dzieci budują robota z instrukcji, którego zadaniem będzie stworzenie jakiegoś dzieła przy pomocy pisaków. W trakcie programowania dzieci poznają poszerzone możliwości bloczka funkcyjnego z poprzednich zajęć oraz zupełnie nowy bloczek funkcyjny, który również porusza silnikami. Dzieci zaznajamiają się również z pojęciem algorytmu oraz czujnika. Programowanie ma elementy eksperymentowania - grupa sama tworzy program, który narysuje to co chcą (a raczej tak, jak zaprogramują). Celem zajęć nauka prostych schematów bloku oraz zapoznanie się z nowymi możliwościami aplikacji do programowania. Dzieci poszerzają także swoją wiedzę ogólną w zakresie czujników.
Lekcja 3 - Golf
Trzecie zajęcia to niesamowita przygoda na polu minigolfa. Po burzy mózgów dotyczącej urządzeń wejścia i wyjścia oraz czujnika dotyku - dzieci przechodzą do zbudowania swoich robotycznych golfistów. W trakcie programowania dzieci zaznajamiają się z pojęciem pętli i po raz pierwszy programują czujnik dotyku. Algorytm stworzony przez dzieci sprawi, że po naciśnięciu guzika w robocie, uderzy on kijem w piłeczkę pingpongową. W tym celu dzieci zapoznają się z kolejnymi, nowymi bloczkami funkcyjnymi. Celem tych zajęć jest poszerzenie wiedzy ogólnej dzieci w zakresie urządzeń wejścia-wyjścia i rozwój umiejętności podłączania przewodów, a także poznanie czujnika dotyku i nowych zagadnień z dziedziny programowania.
Lekcja 4 - Krzywa wieża
Czwarte zajęcia to lekcja, na której dzieci utrwalają zdobytą dotychczas wiedzę, a także rozwijają swoje umiejętności konstruktorskie. Na czwartych zajęciach robot nie ma instrukcji, a ich temat to krzywa wieża. Zadaniem dzieci jest stworzenie swojej własnego, jak najwyższego pojazdu, który będzie w stanie przejechać 1 metr i nie przewróci się po zatrzymaniu. Programowanie odbywa się samodzielnie, dzieci dostają wskazówkę na temat tego jaki z poznanych bloczków funkcyjnych powinny wykorzystać. Celem zajęć jest powtórka wiedzy na temat prostych schematów blokowych, a także pobudzenie i rozwój kreatywności oraz umiejętności konstruktorskich.
Lekcja 5 - Tracktor
Piąte zajęcia to wielka walka robotów w przeciąganie liny. Burza mózgów odkryje przed dziećmi tajemnice pojęcia tarcia. Dzieci budują tracktor, który będzie miał zamontowany czujnik dotyku. W trakcie programowania grupa pozna pojęcie instrukcji warunkowej Switch, w której programuje się dane warunki i akcję w przypadku ich spełnienia lub nie. Na koniec zajęć urządzone zostaną zawody w przeciąganie liny pomiędzy dwoma robotami - dzieci będą musiały pomyśleć w jaki sposób je ulepszyć, by mieć większe szanse wygranej i poznają w ten sposób pojęcie dociążenia. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy ogólnej dzieci z zakresu pojęć fizycznych takich jak tarcie, czy dociążenie, a także zapoznanie z pojęciem instrukcji warunkowej.
30 lekcji |
||
90 min |
każde zajęcia |
Cena za miesiąc: 195 zł Cena za semestr: 850 zł Cena za rok: 1650 zł |
195 zł/m-c
Inżynierowie odkrywają przede wszystkim tajemnice mechaniki, ucząc się jej w praktyczny sposób poprzez konstruowanie robotów. Wiedza, którą zdobywają w trakcie zajęć pozwala dzieciom tworzyć niesamowite konstrukcje. Wszystkie te elementy sprawiają, że uczestnicy zajęć na tym poziomie oprócz rozwoju wyobraźni przestrzennej, odkrywają w sobie zmysł inżyniera.
Programowanie to niezbędna umiejętność i najważniejsza część zajęć. Na zajęciach Inżynierowie uczą się podstaw algorytmiki, przy wykorzystaniu dedykowanego programu do programowania zestawów LEGO ® MINDSTORMS ® EV3. Aplikacja daje dużo możliwości, co powoduje, że dzieci mogą stworzyć roboty jeżdżące, chodzące, a nawet mówiące i reagujące na otoczenie!
Najciekawsza część zajęć to testowanie stworzonych projektów. Jest to moment, w którym dzieci mają szansę pobawić się swoimi robotami i w czasie rzeczywistym sprawdzić działanie swoich programów. Każde zajęcia to zupełnie inna zabawa, co sprawia, że dzieci nieustannie uczą się nowych rzeczy.
Być może odpowiedź znajdziesz w tej sekcji. A jeśli nie - zapraszamy do kontaktu!
Wszystkich zainteresowanych naszymi kursami zapraszamy do kontaktu. W razie jakichkolwiek pytań z chęcią rozwiejemy wszystkie wątpliwości :) Czekamy na kontakt telefoniczny lub mailowy!